Scouting en de gemeente

Dat je een relatie hebt als scouting groep met de gemeente gaat die vaak over gebouwen, en natuurlijk subsidie. Misschien gaat het al jaren goed bij jullie: prima! Het opbouwen van een goed netwerk van sleutelfiguren in de gemeente kan een groep helpen om middelen toegewezen te krijgen. En zo kun je inspelen op de kansen die zich voordoen. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke tips je voor de collega-groepen hebt. Stuur ze op naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en wij zorgen ervoor dat het op de website komt! Ik maak alvast een voorzetje.

De juiste persoon.
Zorg dat je zaken gaat doen met de juiste persoon. Vaak zul je te maken krijgen met verschillende ambtenaren (ambtenaren van ruimtelijke ordening is hele andere afdeling als welzijn, ga er niet vanuit dat ze van elkaar weten wat er gebeurd!) en zelfs verschillende wethouders. De ambtenaar en wethouder jeugdzaken is waarschijnlijk de belangrijkste voor jullie. Als je echt iets voor elkaar wilt krijgen, en dit lukt niet via de wethouder, vergeet dat de politiek niet! (zie hieronder).

Ben zichtbaar!
Soms hebben mensen nog een oubollig idee over de scouting en wethouders en ambtenaren zijn net mensen… Nodig de jeugd-wethouder uit als er iets speciaals is op de groep, of geef een rondleiding. Maar misschien heb je een grote activiteit en komt de burgemeester. Zorg dat je op tijd bent met uitnodigingen, want agenda’s zitten snel vol. Persoonlijke uitnodiging is de grootste kans op succes. En natuurlijk is het leuk voor de pers als d wethouder of burgemeester er is.

Politiek.
Als burger/instelling heb je verschillende middelen om de politiek te beïnvloeden. Ook hier werkt persoonlijk kontakt het beste. Weet dat raadsleden iedere week overspoeld worden door emails en brieven, dus de kans dat je daar opvalt is klein. Als je een duidelijke wens hebt met een goed verhaal is het aan te bevelen aan de fracties (via de fractievoorzitter, kun je allemaal vinden op de gemeentewebsite) te vragen of je in hun fractievergadering 20 minuten mag hebben om je verhaal te doen. Dit kost tijd, je kunt ook een aantal fracties nemen: kijk dan wie er iets te vertellen hebben. Vaak is dit de grootste fractie van de coalitie.

Komt jullie ding op de agenda (kun je aan raadsleden vragen of ze het op de agenda willen zetten) dan is het een aanrader om in te spreken. Hoe doe je dat? Je kunt op de website, in de krant of via de ambtenaar jeugdzaken te weten komen of iets op de agenda staat waar jullie je punt kunnen maken. Vervolgens bel je de griffie en vraagt of je in mag spreken. Dit moet meestal 24 uur voor de vergadering. Je spreekt dan de vergadering toe en maakt je punt. Je hebt een grote troef in handen: er zit pers bij en geen politieke partij wil in de krant dat zij niet goed voor de jeugd is!