Adminiraliteit

Alle waterscouts binnen de regio ZON vormen samen de Admiraliteit Maas & Waal. Meer dan 300 waterscouts draaien iedere week een afwisselend programma op het water. De 12 waterwerk groepen (o.a. Scouting Dorus Rijkersgroep) binnen de admiraliteit werken samen aan allerlei specifieke water activiteiten.

De programma’s van de diverse groepen zijn natuurlijk georiënteerd op het water. De Lelievlet (een speciaal voor Scouting ontwikkelde zeilboot) staat hierin centraal. De Lelievlet is erg geschikt om ook met jonge kinderen te zeilen, roeien en wrikken, en om in te overnachten. Binnen de groepen wordt veel aandacht gegeven aan spel, maar ook aan veiligheid en regels op het water. br>
Binnen de Admiraliteit houdt de Nautische Technische Commissie zich met name bezig met het opleiden en examineren van waterscouts. De NTC ontwikkelt cursusmateriaal, en geeft ieder jaar een cursus voor het behalen van CWO diploma’s. De NTC examineert roei- en zeildiploma’s volgens het CWO systeem. Daarnaast adviseert de NTC de groepen over allerlei nautische en technische zaken.

De waterwerkgroepen maken gebruik van de diverse faciliteiten van de Regio, bijvoorbeeld op het gebied van trainingen. Diverse trainers met een waterwerk achtergrond maken deel uit van het SPAT.

De groepen binnen de admiraliteit wisselen spelideeën uit, en organiseren diverse activiteiten. Zo zijn er vaste terugkerende activiteiten als het Admiraliteitsweekend, zeil- en roeiwedstrijden, droppingen, etc. De staf van de diverse groepen komt regelmatig bij elkaar op de Admiraliteitsraad. Het bestuur van de Admiraliteit vertegenwoordigt de ideeën van de Admiraliteitsraad binnen het Regiobestuur.