training "Het Team"

training "Het Team"
zo, 29. maart 2015, 13:00 h - 17:00 h

Header-vervolg-foto

Vervolgtraining: Teamleiderscursus (ook voor bestuursleden)

Als vrijwilliger bij Scouting vorm je een onmisbare schakel bij de persoonlijke ontwikkeling van meiden en jongens.
Daarom is het belangrijk dat je je ook als vrijwilliger blijft ontwikkelen. Zeker als je een uitdaging aangaat als teamleider.

Daarom beidt Scouting Regio Noordoost Brabant in 2015 een vervolgtraining aan voor (aspirant)teamleiders.
De vervolgtraining bevat in dagdeel 2 ook interessante onderdelen voor bestuursleden.

Welke competenties ga je ontwikkelen?

Deelkwalificatie 1: spelvisie en spelaanbod

• In staat zijn om aan te geven waarom de kwaliteit van het activiteitenprogramma van belang is.
  • In staat zijn om de kwaliteit van het activiteitenprogramma te bewaken, rekening houdend met de progressiematrix.

Deelkwalificatie 3: scouting academy

• Bereid zijn een actieve rol aan te nemen in het begeleiden van nieuwe teamleden bij de introductie.
  • In staat zijn om (in overleg met het team) de kwaliteit van het leidingteam te bewaken en verbeteren.
  • In staat zijn om (in overleg met de groeps- en praktijkbegeleider) de kwaliteit van het leidingteam te bewaken en verbeteren.
  • In staat zijn om (in overleg met de groeps- en de praktijkbegeleider) een plan op te stellen voor  ontwikkeling van het team.

Deelkwalificatie 4: leeftijdseigene

• In staat zijn om meer complexe leeftijds- en gedragskenmerken voor jongens en meiden in de eigen en naastliggende te verklaren, rekening houdend met kennis over de ontwikkeling van het brein.

Deelkwalificatie 6: programmeren

• In staat zijn om regelmatig samen met het eigen team een planning te maken voor de taken en werkzaamheden.

Deelkwalificatie 7: motivatietechnieken en groepsproces

• In staat zijn om samenwerking, taakverdeling en gezamenlijke verantwoordelijkheid in de speltak en het leidingteam te bevorderen, zowel voor jeugdleden als voor leiding onderling.

Deelkwalificatie 8: veiligheid

• In staat zijn om daadkracht te tonen ten aanzien van veiligheid en op durven op te treden indien nodig.

Deelkwalificatie 10: gewenst gedrag

• In staat zijn om samen met het leidingteam te reflecteren op elkaars houding en gedrag.
  • In staat zijn om teamleden te stimuleren en motiveren om in houding en gedrag het goede
  • voorbeeld te geven.

Hoe is de training ingedeeld?

Dagdeel 1: de teamleider (15-3-2015,13.00-17.00)

• Verantwoordelijkheden (van de teamleider)
  • Motivatietechnieken en leiderschap deel 2 (o.a. effectief leiderschap, gedeeld leiderschap)
  • Veiligheid: leiderschap in crisis
  • Problemen aanpakken

Dagdeel 2: het team (29-3-2015,13.00-17.00)

• Teamrollen
  • Teamontwikkeling/groepsprocessen
  • Teambuilding
  • Gespreks- en overlegvaardigheden deel 2 (o.a. vergadertechnieken)
  • Communicatie (o.a. ouders, PR)

Waar moet je aan voldoen?

De vervolgtraining sluit aan op de modulus die worden aangeboden tijdens de basistraining voor Leidinggevende. Een kwalificatie Leidinggevende is vereist voor deelname aan deze vervolgtraining.

Wat je verder nog moet weten

De kosten voor de vervolgtraining zijn € 13,- per dagdeel. De betaling dient voor aanvang van vervolgtraining voldaan te zijn.

Inschrijving voor deze vervolgtraining verloopt via SOL en is geopend t/m 1 maart 2015.

Klik hier om direct naar het inschrijfformulier te gaan Vervolgtraining: Teamleiderscursus (ook voor bestuur) (let op je moet wel inloggen als scoutinglid)

De locatie van de vervolgtraining zal later bekend worden gemaakt.